Projekt „Nový humanizmus“ Edgara Morina, predpokladá to, že sa z kresťanstva odstráni tvrdenie, že Ježiš Kristus je jediný Spasiteľ človeka, že existuje jedna Cirkev a že existuje iba jedno Zjavenie. Budeme mať náboženstvo, ktoré bude schopné zapadnúť do nádherného sveta ľudí, ktorí sa spoznávajú v jedinom horizonte spoločného domova Zeme. Takto ustupuje autentický kresťanský univerzalizmus vytvoreniu nového sveta a nového človeka bez Krista.
Nový humanizmus je výraz, ktorý sa objavuje v posledných dňoch v hlase a v pere mnohých novinárov a profesionálnych vševedov. Tón tejto diskusii udal designovaný taliansky premiér Giuseppe Conte, ktorý do tohto termínu vložil - a to nie ojedinele - nič menšieho než "ideálny horizont pre určitú krajinu, pre naše krásne a sužované Taliansko". Výraz, ktorý mnohých nadchol, znel pozornému sluchu ľavičiarsky, ako napr. pátrovi Liviovi Fanzagovi z Rádia Mária, ktorý v jadre nového humanizmu identifikoval článok francúzskeho filozofa Edgara Morina, o projekte výstavby nového sveta s novým človekom bez Krista.
Je zaujímavé,
že to bol práve Morin, ktorého 27. júna prijal pápež František; deň pred týmto
prijatím usporiadal Morin konferenciu vo Villa Bonaparte za prítomnosti francúzskej
vyslankyne pri Svätej stolici Madame Élisabeth Betón-Délegue a členov
diplomatického zboru rímskej kúrie. Téma? »Zblíženie vlastného myslenia s
myslením súčasného pápeža«.
Zhodou
okolností, asi dva mesiace po tomto stretnutí, sa tu objavil prvý prejav Conteho, a na
to dňa 12. septembra pápež František prezentoval "nový humanizmus" vo
svojom video-posolstve, ako návrh planetárneho výchovného paktu. Text, ktorý pápež
čítal, sa javí ako rukopis samotného Morina, tak výrazne sa obracia k témam,
ktoré sú mu drahé: ideálny stred zeme, ako spoločný dom všetkých ľudí,
odsúdenie rozdrobeného sociálneho života a svedomia, dôležitosť výchovnej cesty
pre formovanie nového človeka, ktorý vystupuje z falošnej, abstraktnej,
sektárskej a pančovanej racionality k racionalite vyššej, integrovanej, otvorenej
a dialogickej.
Na prvý pohľad
by mohol byť Morinov návrh v zdanlivej harmónii so známou exhortáciou
Benedikta XVI. k rozšíreniu horizontov racionalít; a naozaj, v mnohých bodoch
je jeho analýza dokonca zhodná. To preto, že pre kresťana nie je detail
maličkosťou. Onen pápež mal dôvod k väčšej otvorenosti pre realitu v jej
celistvosti, a teda tiež ku transcendencii, a upozorňoval na „hlboké rozdiely,
aké existujú medzi humanizmom ateistickým a kresťanským; antitézy, ktoré
prechádzajú celými dejinami, ale ktoré na konci druhého tisícročia za súčasného
nihilizmu dospeli do osudového bodu“ (Angelus 9. augusta 2009), kedy nemôžeme
pokladať ateistický humanizmus za výslovné popretie Boha, za boj proti všetkým
náboženstvám, lež za humanizmus, ktorý pozdvihuje slobodu za jediný princíp
človeka, na alternatívu Boha „a pretvára tiež človeka na boha“ . V tomto
projekte sú vítané aj náboženstvá, pretože pripúšťajú relativizáciu vlastnej
domnelej absolútnosti; Boh je dobre prijateľným, zasadá medzi pozvanými
na zhromaždení tejto novej solidárnej humanity a neašpiruje na Ženícha, ktorý
pozýva na svadbu a rozhoduje sa vylúčiť tých, ktorí nemajú svadobné rúcho. Morinova perspektíva je vlastne táto: "motýľ nového sveta, ktorý sa
môže zrodiť z húsenice (obľúbený Morinov obraz) skrze nepravdepodobnú, ale
možnú metamorfózu, urobí dobre, keď sa nebude zbavovať Boha, pretože inak sa
budú vytvárať stále nové mýty, ktoré ho budú chcieť nahradiť, ako povedal v
interview pre Le Monde v roku 2012. To, čo je dôležité, je vedomie tohto
všeobecného zákona, jeho sily a energie. Mýtu, ktorý nevie, že je mýtom, a myslí
si, že je skutočnosťou.
Je preto nevyhnutné vziať na vedomie, že formy náboženstvá sú mýty, stvorenie je myšlienka o ašpiráciu človeka, a preto je potrebné ich rešpektovať, len keď sa dáme do rozhovoru s týmito mýty a povieme im: „Nepožadujte príliš veľa, nebuďte tyranmi ... my sami sa ich môžeme pýtať, keď sa budeme správať tak, aby sme predišli riziku, že nás zadusia.“ V konfrontácii s Tariq Ramadánom sa Morin pýta, ako je možné, že sa dve náboženstvá, ako islam a kresťanstvo, ktoré podľa neho majú rovnakého Boha, nachádzajú vo vzájomnom konflikte. „Univerzalizmus Kristovho posolstva je bratstvo, pochopenie, súcit, a milosrdný boh, ktorý je schopný odpúšťať. V čom je chyba? V šialenstve po absolútne a po pravde, v konci nádeje“.
Je nám to
jasné? Požiadavka absolútna, pravdy a opodstatneného kontrastu (presný opak
toho, čo učil Benedikt XVI.); zbavte kresťanstvo tvrdenia, že Ježiš Kristus je
jediný Spasiteľ človeka, že je len jediná Cirkev a existuje len jedno Zjavenia
atď. a konečne budeme mať jedno náboženstvo, ktoré sa rozšíri vo veľkolepom
svete ľudí, ktorí sa navzájom uznávajú v jedinom horizonte Zeme - spoločného
domu. Nesmieme byť tak naivný a myslieť si, že Morin sa obmedzuje na veštenie a predvída
akési zbožné túžby pri šálke čaju a sušienok. Starý francúzsky intelektuál nie
je poslaný na to, aby obchádzal svet a hovoril o komplexnosti premeny jednoduchej
výchovy; ide mu o realizáciu nového sveta skrze planetárne vzdelávanie (tejto
téme venoval dve najväčšie pedagogická diela (Hlava dobre urobená, Sedem múdrosti
pre novú výchovu sveta). K tomu je potrebná jedna vláda, lenže „jedna svetová
demokratická vláda je dnes mimo dosahu; avšak demokratické spoločnosti sa
pripravujú nedemokratickými cestami, aby zaviedli požadované reformy“.
Je nám to
jasné? Nie? Ťažkosť vytvorenia tejto svetovej vlády je zrejmá všetkým: „Príklad
Európy nám ukazuje pomalosť cesty, ktorá vyžaduje súhlas všetkých účastníkov“.
Smola. Riešenie je možné: „Treba navodiť náhlu hrozbu
nebezpečenstva, katastrofy a vytvoriť elektrický šok k tomu, aby sa
vedomie prebudilo a urobilo rozhodnutie. Pomocou regresie, premiestňovania,
chaosu a hrôz, by sa mohla zrodiť krajina - vlasť s novým planetárnym
obyvateľstvom, vynorenie novej planetárnej spoločnosti, rozmnožených Spojených
národov, ktoré sa nerozdeľujú na štáty, ale ktoré ich obsahujú (in Oltre
l'abisso, 52). Inými slovami: nové generácie musia byť prevychované; musí byť
prekonaný všetok odpor a proces musí byť urýchlený a plodiť stále nový strach z
katastrof ekonomických, prírodných, sociálnych a bohužiaľ tiež tieto katastrofy
spôsobovať. Tak sa ľahšie dosiahne, aby svet vzýval vykupiteľa, ktorý spasí
človeka nie od hriechu (ten už sa nepokladá za problém), ale od hladu, vojny,
od globálneho otepľovania, chorôb skutočných alebo propagovaných, všetko jedno.
Jedná sa
skutočne o projekt antikrista, ku ktorého realizácii kráčame míľovými
krokmi. Stretnutie, ktoré vyhlásil František na 14. mája 2020 spadá do tohto
rámca. Isté je, že odvolanie sa na Dokument o ľudskom bratstve a spoločnom
súžití podpísaný 4. februára v Abu Dhabi sa javí viac ako príhodný k naplneniu
Morinovho projektu, predovšetkým ono najrevolučnejšie tvrdenie, ponechané také,
ako je, o „pluralizme a rôznosti náboženstva, farby, pohlavia, rasy a jazyka
ako múdrosti Božej vôle s akou Boh stvoril ľudské bytosti“. Univerzalizmus
autenticky kresťanský robí miesto k stvoreniu nového sveta bez Krista; a
nadchádzajúca amazonská synoda, odhalená vo svojom Instrumentum laboris je
ideálom, skôr znepokojujúcim, ktorý prikazuje prirodzené náboženstvá bez dogiem
a absolútna (pripomíname, že pre Morina sú polyteistické lepšie, pretože sú
tolerantnejšie a ľudskejšie) a v harmónii s matkou Zemou.
Za menej ako jedno storočie sme prešli cestu od ideálu sv. Pavla, sv. Pia X. obnoviť všetko v Kristovi, k ideálu sveta, kde Boh nemá miesta a ak by mal nejaké mať,potom má prispieť k veci spoločného domu podľa pravidiel, ktoré si stanovíme sami. Je svet je ochotný pozdraviť príchod toho, kto prinesie mier a prosperitu za cenu odpadu od Boha?
zdroj: https://www.lumendelumine.cz/index.php?page=novy-humanismus-krista-zbaveny
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára