Sestra Nativitas spomína, že videla duše v očistci ponorené v
plameňoch, pričom ich muky stúpali úmerne s rastom túžby uzrieť Boha a
vlastniť ho. Niektoré duše trpia tak nesmierne, že ich muky sa takmer
rovnajú mukám zatratených. Iba istota, že Boh ich nezatratil, im dodáva
útechu, a preto sú celkom odovzdané do vôle Boha. Ich túžba po Bohu
neustále rastie.
V životopise svätého Vincenta Ferrerského (+1419), španielskeho
dominikána, sa uvádza táto udalosť: Jeho sestra sa mu zjavila niekoľko
dní po svojej smrti. Bola obklopená plameňmi a oznamovala mu, že je
odsúdená na očistec až do súdneho dňa. Mohla by však byť oslobodená
skôr, keby na jej úmysel bolo obetovaných 30 gregoriánskych svätých
omší. Svätec sa ponáhľal vyplniť jej želanie. Na tridsiaty deň sa mu
zjavila sestra znova, celá žiariaca a obklopená anjelmi na znak toho, že
vstúpila do neba.
Anna Katarína Emmerichová, ktorá často vídavala očistec, a páter Pavol von Moll tvrdia, že niektoré duše pociťujú veľký chlad. Páter hovorí: „Chlad,
ktorý pociťujú niektoré duše v očistci, je rovnako nepríjemne intenzívny
ako veľká horúčava” Emmerichová dopĺňa, že na tomto temnom a pochmúrnom
mieste niektoré duše trpia hladom a smädom.
Podľa videní blahoslavenej Anny Kataríny Emmerichovej existujú
okrem týchto dvoch utrpení zmyslov – pocitu hladu a smädu – aj duchovné
tresty. Predstavujú ich – v závislosti od veľkosti hriechov – výčitky
svedomia, úzkosti srdca a vnútorná opustenosť.
Márii Anne Lindmayrovej sa zjavila istá zosnulá rehoľníčka hrozne
znetvorená, ako keby jej dravý vták rozožral tvár. Počas života bola
táto rehoľníčka pyšná na svoju krásu. Ďalšia osoba, ktorá počas svojho
života rada pozerala na nemravné obrazy, sa jej zjavila s neobyčajne
boľavými očami. 16. decembra 1704 sa jej ukázala grófka Sternbergová,
ktorá veľmi trpela, pretože počas života ľahkomyseľne odhaľovala svoje
telo, nosiac šaty s hlbokým výstrihom. Vyzerala veľmi zostarnuto, bola
veľmi smutná a hovorila: „Ešte dlho nevojdem do domu.” Tým naznačovala
dĺžku trestu v očistci. 14. decembra 1712 sa jej zjavila istá laická spolusestra s veľmi
opuchnutou rukou, ktorá bola celá spálená. Povedala, že si veľmi
zakladala na pekných rukách a rada sa vyhýbala ťažkým prácam,
prenechávajúc ich spolusestrám. Za svoju lenivosť a nechuť k práci bola v
očistci tvrdo potrestaná. Iný deň videla zosnulého murára, ktorý často pracoval v dome jej rodičov
a mal zvyk hrešiť a hrozne piť. Nachádzal sa za silnými mrežami zavretý
ako nejaké divoké zviera. Sťažoval sa, že za hrešenie trpí veľkými
bolesťami na jazyku.
Inokedy sa Márii Anne Lindmayrovej zjavil v kaplnke Matky Božej v
Kostole svätého Michala v Mníchove mŕtvy muž s pohárom vína v ruke, čím
dal najavo, ako počas svojho života hrešil. Nariekal, že zomrel vo veľmi
mladom veku a nemiernym pitím vína si svoj život skrátil o 40 rokov.
Preto musel ešte 40 rokov trpieť v očistci. Mária Anna sa mu pokúsila
pomôcť konaním 40-dňového pokánia a na základe toho, ako jej to bolo
neskôr zjavené, ho v priebehu svojho pokánia vyslobodila z očistca. Raz sa jej zjavila jedna opátka, nie však v rehoľnom oblečení, ale v
oblečení slúžky, neskôr zase ako malé dieťa v náručí strážneho anjela.
Táto matka predstavená sa počas svojho života starala viac o rozmnoženie
kláštorného majetku ako o zdokonalenie podriadených, teda dbala o
malicherné veci. Mala zostať v očistci dovtedy, kým jej nástupkyňa
nenapraví, čo ona zanedbala.
Kňazi budú v očistci prísnejšie potrestaní:
Klára Moesová
vysvetľuje, že kňazi trpia v očistci zvyčajne dlhšími a ťažšími
trestami ako laici, pretože im bolo daných viac milostí a viac poznania.
Často trpia i pre cudzie previnenia ľudí, ktorí im boli zverení. „
Vrchný pastier kresťanstva je prísne trestaný hoci aj za najmenšie
chyby. Okrem toho som uvidela jedného vysokopostaveného cirkevného
hodnostára, ktorý preveľmi trpel v očistci, pretože nepokľakol s
patričnou úctou pred Najsvätejšou Sviatosťou.”
Sestra Františka z Pampelony uvádza, že istý kňaz musí zostať v
očistci 40 rokov, pretože jeho vinou jeden umierajúci zomrel bez
prijatia sviatosti pomazania chorých. Františka videla pred Najsvätejšou
Sviatosťou biskupov, ako trpia v očistci s ohnivou mitrou na hlave, s
ohnivou berlou v ruke a s ohnivým krížom na prsiach. Bol to znak toho,
že pykajú za hriechy spáchané pri vykonávaní svojho pastierskeho úradu.
Františka tiež videla kňazov v ohnivých omšových rúchach s rukami
pokrytými ohavnými vredmi – bol to trest za to, že svoj kňazský úrad
neviedli s náležitou starostlivosťou.
Anna Katarína Emmerichová vyslobodila raz počas veľkonočného
obdobia z očistca dušu kňaza, ktorý kvôli svojej náklonnosti k
ľahkomyseľným rečiam musel po smrti ešte veľa trpieť.
Zo životopisu priorky Kláry Moesovej sa dozvedáme nasledujúcu
príhodu. Jej brat Michael Moes, vikár v Siebenbrunnen, zomrel už v
druhom roku svojej pastoračnej činnosti, a to 11. júla 1858. Niekoľko
hodín po smrti sa jej zjavil v rovnakej podobe, ako keď žil na zemi a
chodieval v kňazskom talári, ale teraz bol doprevádzaný svojím anjelom
strážnym. Bol veľmi bledý a vychudnutý, na jeho tvári sa zračilo
utrpenie, ale súčasne aj taký duševný pokoj a odovzdanosť do Božej vôle,
aké sa na zemi nedajú vidieť. Neprehovoril ani slovo, len anjel jej
oznamoval, že je odsúdený na veľmi prísny trest v očistci, z ktorého
môže byť oslobodený iba vtedy, keď jeho utrpenie, ktoré mu Boh ponúka,
sa podujme prevziať na seba ona. Bez dlhého premýšľania súhlasila. Tu
prehovoril anjel: „Týmto okamihom sa prenáša hrozná muka tvojho brata na
tvoje telo a tvoju dušu. Budeš ju tak dlho znášať, pokiaľ všetka jeho
vina nebude zmazaná. On však v krátkom čase dostane účasť na nebeských
radostiach a nebude pociťovať bolesť. No dovtedy nebude môcť hľadieť do
tváre Boha.” Telo priorky bolo náhle postihnuté takým hrozným vnútorným
žiarením, že bola úplne vysilená. Dva mesiace nemohla zísť z postele.
Toto ťažké utrpenie si nevedel nikto vysvetliť. Nijaké lieky a kúpele
jej nemohli zmierniť bolesti, dokonca sa jej stav tak zhoršoval, že sa
ocitla na pokraji smrti. Z obavy pred smrťou jej udelili sviatosť
pomazania chorých. Ona však nezomrela, ale trpela ešte celé dva roky.
Viac ako telesné utrpenie ju však trápili duševné muky.
Niektoré duše v očistci netrpia žiadnymi bolesťami, len nemôžu istý čas nazerať na Boha. Tento názor zastáva svätý kardinál Róbert Bellarmín. Svätá Brigita sa vo svojom zjavení zmieňuje o troch stavoch v očistci. Niektoré duše majú ťažké trápenia, iné nepociťujú žiadne bolesti, trpia však hlbokým zármutkom a ďalšie zase nemajú bolesti, len obrovskú túžbu uzrieť Boha.
Rádová sestra Nativitas hovorí: „Niektoré duše v očistci trpia
viac ohňom lásky než ohňom zmyslov.” Pretože v istej úrovni očistca
mnohé duše netrpia bolesťami, je lepšie pokladať ho skôr za „očistné
miesto” než za „očistný oheň”.
Blahoslavenej Márii Krescencii Hossovej (+1744) z Kaufbeuernu sa
stala nasledujúca príhoda. 19. októbra 1726 zomrel v Regensburgu prior
Ignác Wagener, ktorý bol dlhé roky rektorom kláštora jezuitov v
Kaufbeurene, preto ho dobre poznala. 21. októbra sa jej zjavil a prosil
ju o pomoc. Hovoril, že netrpí žiadnymi bolesťami, iba mu nie je
dovolené pozrieť sa do tváre Boha, pretože vo svojom živote po tom málo
túžil. Krescencia sa za neho vrúcne modlila a už po dvoch dňoch sa jej
zjavil opäť, bol obklopený nebeským jasom a ďakoval jej.
Svätá dominikánka Mária Columba Schonathová (+1787) z Bambergu
bola na Dušičky v roku 1764 prenesená do očistca. Tam zbadala okrem
iného jedno novo pripravené miesto. Bolo jej povedané, že to miesto je
určené pre jej ťažko chorého spovedníka Kazimíra Mayra. V noci 8.
januára 1765 zomrel. Po nejakom čase sa jej zjavil a hovoril: „Moja
sestra! Spomínaš si ešte na to miesto, ktoré ti bolo ukázané minulý rok
na Dušičky a ktoré bolo určené pre jedného zo žijúcich? Na toto miesto
som prišiel, pretože som ti zabránil, aby si sa modlila za dušu, ktorá
hľadala pomoc. Teraz som už
zbavený utrpenia, ale nesmiem ešte vidieť Božiu tvár. Nemám žiadne muky a
nemám bolesti, ale moja duša sa veľmi sužuje, pretože nemôže dôjsť do
svojho cieľa.”
V istých prípadoch sa stáva, že duše nepociťujú žiadne utrpenie. Ide o tieto prípady:
1. Keď Matka Božia zostúpi do očistca a utešuje konkrétnu dušu.
Klára Moesová to vysvetľuje takto: „Matka Božia navštevuje v očistci tie
duše, ktoré ju počas života uctievali. V prítomnosti Matky Božej sú
duše v očistci oslobodené od utrpenia. […] Mnoho duší v očistci ďakuje
za oslobodenie jedine Matke Božej, pretože si Máriu počas života
uctievali.” Páter Pavol von Moll k tomu dodáva: „Matka Božia mi
oznámila, že každú sobotu zostupuje do očistca.” Svätý Alfonz hovorí, že
Matka Božia vchádza do očistca na každý svoj sviatok a oslobodzuje
mnoho duší. Svätej Brigite Božia Matka povedala: „Som Matkou všetkých
tých, ktorí sú v očistci a ktorých utrpenia sú zmiernené mojím
príhovorom.”
2. Svätý Hieronym si myslí, že tie duše, za ktoré je na zemi obetovaná svätá omša, počas tejto svätej omše netrpia.
3. Klára Moesová tvrdí: „Podľa mojej skúsenosti a poznania sú
svätá omša, sväté prijímanie a obetovanie najdrahšej Krvi Kristovej
najúčinnejšími prostriedkami na pomoc pre duše v očistci. Čím častejšie
som nebeskému Otcovi obetovala najdrahšiu Krv jeho jednorodeného Syna,
tým znesiteľnejší a miernejší bol ich stav. Častejšie sa stávalo, že
duše, za ktoré som obetovala Krv Kristovu, boli podľa nášho merania času
na jednu štvrťhodinu uchránené od očistcových múk. Po uplynutí tohto
bezbolestného času začali bolesti znovu, nezvýšili sa však, ale naopak, u
mnohých sa zmenšili.”
Veľkým utrpením pre duše v očistci je odopretie nazerania na Božiu tvár.
Hriechom sa človek na zemi odlúčil od Boha, preto sa jeho duša istý čas
nemôže pozerať do tváre Boha. Ľudská duša je stvorená pre Boha, preto
má obrovské nutkanie a veľkú túžbu pozrieť sa do tváre Boha. Na tom sa
napĺňajú slová svätého Augustína: „Nespokojné je naše srdce, pokiaľ
nespočinie v tebe, ó, Bože!” Táto túžba uvidieť Boha z tváre do tváre a
jemu patriť, toto najvyššie šťastie a cieľ všetkých duší sú ako hlad a
smäd ľudí na zemi.
Rovnako ako vojaci, ktorých vo vojne vezme nepriateľ do zajatia a ktorí
sa takto roky nachádzajú vzdialení od vlasti na cudzom mieste v zajatí, s
túžbou po domove, tak aj duše v očistci sú mučené túžbou po nebi a po
uzretí Boha. Na zemi sa ľudská duša mohla rozptyľovať pozorovaním a
užívaním pozemských vecí a tým sa do určitej miery uspokojiť. To však po
smrti už neplatí. Duša je odlúčená od všetkého pozemského a je odkázaná
iba sama na seba. Tu nesmierne túži dosiahnuť svoj cieľ, pre ktorý bola
stvorená, totiž zjednotiť sa s Bohom.
Sestre Márii Latastovej Pán Ježiš povedal: „Utrpenie spôsobené
odobratím možnosti uvidieť Boha prevyšuje všetko, čo si možno
predstaviť, pretože na tomto mieste duše skutočne spoznávajú hodnotu
vlastniť Boha.”
Svätí vidia oslobodené duše vystupovať z hlbín zeme. Svätá Terézia
rozpráva vo svojom životopise túto príhodu: Jedného dňa sa dozvedela o
smrti mnícha, ktorý bol provinciálom a za svojho života jej preukazoval
veľké služby. Napriek tomu, že vedela, že žil veľmi cnostne, obávala sa o
spásu jeho duše, pretože bol 20 rokov predstaveným rádu. Strachovala sa
vždy o tých, ktorým bolo zverené vedenie duší. Svätá Terézia sa
odobrala do oratória a zaprisahala sa Spasiteľovi, aby to málo dobrého,
čo v živote vykonala, pripísal duši toho mnícha a to ostatné nahradil zo
svojich nekonečných zásluh, aby tak duša tohto rehoľníka bola skoro z
očistca vyslobodená. V tom momente videla postavu mnícha vystupovať z
hlbín zeme s nevýslovnou radosťou do neba. Aj keď bol mních veľmi starý,
javil sa v tvári ako sotva tridsaťročný mladý muž žiariaci oslňujúcim
jasom. Hneď potom dostala podrobnú písomnú správu o príkladnej smrti
tohto rehoľníka.
Za zmienku stoja aj slová blahoslavenej Anny Kataríny Emmerichovej o pekle: ,Hlboko pod očistcom, blízko stredu zeme sa nachádza peklo. Tiež si myslí, že duše ľudí sa nenachádzajú ani na mesiaci, ani na hviezdach. Iba výnimočne je niektorým dušiam určené iné miesto pre očistec, napr. na zemi.
Vizionári a vizionárky predpokladajú, že niektorým dušiam sú na dobu
očisťovania určené isté miesta na zemi, zvyčajne tie, ktoré súvisia s
ich hriechmi. Klára Moesová hovorí, že duše vlažných kresťanov,
ktorí zanedbávali nedeľnú svätú omšu, bývajú často po smrti odsúdené
stáť pred dverami kostola na dlhé desaťročia a tam si odpykávajú svoj
očistec. Niektoré duše tam musia trpieť 50, 60, 70 a dokonca i viac ako
100 rokov.
Katolícka mystička Terézia Neumannová z Konnersreuthu videla
farára, ktorý zomrel na mŕtvicu a už 30 rokov trpel očistcové múky vo
svojej fare. Svätá Františka od Najsvätejšej Sviatosti sa dozvedela o
duši istého šľachtica, ktorý sa očisťoval v hrobe. Takisto poznala dušu
sudcu, ktorý si očistec odpykával vo väzení v Pamplóne, pretože jeho
vinou tam boli uväznení aj nevinní. Inokedy sa jej zjavila rehoľná
spolusestra a povedala jej, že sa musí kajať vo svojej cele, v chorálnom
priestore a aj v tých domoch vo svete, kde žila a hrešila. Bernhard
Colnago uvidel v Ríme dušu, ktorá už 43 rokov trpela za svoje viny na
jednej z rímskych ulíc.
Anna Katarína Emmerichová vídavala duše, ktoré ležali v jaskyni alebo v
dierach, často aj viaceré v jednej uzamknutej miestnosti. Videla dušu
istého anglického vojvodu, ktorý kedysi vo vojne s Francúzmi
chladnokrvne zabíjal a dopúšťal sa hrozných ukrutností. Bol prikovaný
reťazou k hore a vysvetľoval, že by sa mu mohlo pomôcť odslúžením svätej
omše a že by tým skôr dosiahol vyslobodenie.
Marina z Escobalu tvrdí, že mnohé duše, ktoré sú blízko
oslobodenia, sa smú zdržiavať v Božom chráme. V životopise Kláry
Moesovej sa dočítame, že v Božom chráme vídavala dva rady duší
očakávajúcich vyslobodenie. Páter Pavol von Moll hovorí, že veľkému
počtu duší je dovolené krátko pred vyslobodením tráviť čas v kostole
pred Najsvätejšou Sviatosťou Oltárnou.
O vlastnostiach očistca podáva správu aj svätá Františka Rímska (+1440): „Očistec má tri úrovne. Najspodnejšia je peklu najbližšie, tam majú prístup aj diabli.” To isté tvrdí svätá Brigita, svätá Mechtilda z Magdeburgu, blahoslavená Anna Katarína Emerichová a iní.
I stigmatizovaná Barbora Pfísterová (+1909) zo Speyeru
vysvetľuje, že zlí duchovia prenikajú do najnižšej úrovne očistca, aby
duše desili a vysmievali sa im. Duše odsúdené na miernejšie tresty sú v
strednej úrovni. Sem už diabli vstúpiť nemôžu. Tu prichádzajú neskôr aj
duše z najspodnejšej úrovne.
Anna Katarína Emmerichová učí, že
trest duší sa mierni pomaličky, napríklad z uväznenia do spoločenstva, z
temnoty do hustej hmly a neskôr k stále väčšiemu svetlu, kde už môžu
prísť aj svätí anjeli a potešovať ich. To je tretia, najvyššia úroveň
očistca. Podľa Anny Kataríny Emerichovej je očistec duší katolíkov
oddelený od očistca duší, ktoré nepatrili ku Katolíckej cirkvi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára