Panna Mária vo Fatime odhaľuje pred nami dôležitý účinok ruženca: dosahuje koniec vojny. V roku 1917 vstúpil prvá svetová vojna do svojej najstrašnejšej a najsmrteľnejšej fázy. V Európe takmer neexistovala rodina, ktorá by nemusela posielať svojich synov do tejto vojny a všetci sa touto otázkou zaoberali. V tomto svetle môžeme pochopiť, prečo Panna Mária vo Fatime viackrát naráža na túto svetovú vojnu a sľubuje jej koniec. Posolstvo Panny Márie sa však nedotýka iba detí alebo ľudí žijúcich v roku 1917, lež prostredníctvom nich sa dotýka všetkých ľudí všetkých vekových skupín. Podobne to vidíme v evanjeliu, kedy náš Pán sám prorocky ohlasuje zničenie Jeruzalema - čo sa aj v roku 70 vyplní; túto udalosť však vzťahuje tiež ku koncu sveta.
Tento prorocký jazyk môžeme aplikovať aj na Pannu
Máriu vo Fatime: priamo a okamžite hovorí o konci prvej svetovej vojny a návrate
vojakov domov. Každý, kto príde do Fatimy, dostane prísľub Panny Márie: Vojna
sa skončí a vojaci sa vrátia domov! Ako to máme chápať? Musíme si položiť
otázku, čo pre nás znamená „vojna“ a najmä „koniec vojny“.
Po prvé znamená to najmä fakt, že sme členmi bojujúcej Cirkvi a náš život je vlastne jednou veľkou duchovnou vojnou. Verejné vojny ľudí a národov proti sebe navzájom sú iba výrazom a symbolom vojny medzi dobrom a zlom, medzi milosťou a hriechom, medzi Pannou Máriou a diablom, medzi nebom a peklom. Vo vojne potrebujeme dobré zbrane, no nielen to. Vojaci musia byť kvalifikovaní a dobre vyškolení na používanie týchto zbraní. Zbraňou „par excellence“, ktorú dala Panna Mária, je posvätný ruženec. A ak použijeme túto zbraň podľa želania nášho „vrchného veliteľa“, slávnostne oznamuje, že táto vojna sa skončí a vojaci môžu prísť domov, že sa konečne dostanú do svojho večného domova.
Po druhé to znamená poznanie, že existuje ten, kto bitku vyhrá a ten, kto ju prehrá; musí existovať porážka a víťazstvo: pravé víťazstvo na tomto svete získava Ona a prostredníctvom nej všetci, ktorí verne meditujú nad ružencovými tajomstvami. Potvrdzuje to aj samotná Cirkev, ktorá ustanovuje sviatok Panny Márie Kráľovej posvätného ruženca
Po tretie, koncom vojny a výsledkom víťazstva je mier. Bez Panny Márie niet víťazstva, ani mieru. Ukázala to už prostredníctvom zázračných víťazstiev od XVI. storočia. Inými slovami, ruženec je veľkým mierotvorcom v našom živote. Mier zbraní nemôže byť iba vonkajšou podmienkou skutočného mieru, ktorú svätý Augustín a Svätý Tomáš definujú ako „pokoj poriadku“.
Vieme, že naše srdce je bojiskom a „diabol sa okolo nás neustále pohybuje ako revúci lev, ktorý sa nás snaží zožrať“. Je ťažké dosiahnuť pokoj pre svoju dušu a veľmi často sme znepokojení, nepokojní a rozrušení. Zvlášť v aktuálnom stave, kedy nás diabol chce držať v područí panickým strachom z choroby a smrti. Mnohí ľudia žijú v hrôze a nemôžu nájsť upokojenie, pretože ich desí strata pozemského života. Neuvedomujú si, že pozemský život máme ako dar, aby sme skrze neho získali život skutočný, nadpozemský a nadprirodzený. Aký vzácny je preto prísľub Panny Márie, že ruženec nám dodáva atmosféru pokoja a harmónie, ktoré sú odrazom tohto nadpozemského života. Ruženec nás teda vedie bližšie k Pánovi, k jeho sviatostiam a náuke.
Najvyšším a najpravdivejším pokojom je iba život v Božom priateľstve, život v milosti posväcujúcej. Ďalej môžeme tento prísľub rozšíriť na všetky situácie a inštitúcie, ktoré nevyhnutne potrebujú atmosféru pokoja, ak chcú prežiť: rodiny, školy, farnosti, kláštory, dediny atď. Ruženec je pobožnosť, ktorá veľmi praktickým a jednoduchým spôsobom zasväcuje náš každodenný život Bohu prostredníctvom Panny Márie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára