Americká Katolícka agentúra (CNA) priniesla vysvetlenie[4], v ktorom sa má
dokazovať, že všetko bolo opäť vytrhnuté z kontextu a pápež vlastne
nepovedal nič prevratné. Túto rétoriku si osvojii všetci, ktorí sa rozhodli Františkove tvrdenie obhajovať. Tvrdia, že pápež nehovoril o civilných
zväzkoch, ale o civilnom spolužití, čo je rozdiel. Možno z hľadiska svetského
ponímania. Z hľadiska Cirkvi ide o závažné morálne pochybenie, ktoré
je ťažkým hriechom. pretože ak žijú v jednej domácnosti osoby bez
uzatvorenia sviatostného manželstva „akoby manželsky“ – teda u stola aj
lôžka – jedná sa o ťažký hriech a dokonca aj ohrozenie verejnej mravopočestnosti.
Nehovoriac o osobách s homosexuálnou orientáciou, ktorú, ak takéto
osoby spolu civilne žijú, nepochybne praktizujú. Teda, v každom prípade pápež
vyjadril svoje osobné schvaľovanie ťažkého hriechu a to je katastrofa. Hoci
jeho slová sa ani zďaleka nedotýkajú podstaty vierouky, menenia ju a neupravujú,
sú zdrojom veľkého pohoršenia. Pán nás varoval: „Nie je možné,
aby neprišli pohoršenia, ale beda tomu, skrze koho prichádzajú! Tomu by bolo
lepšie, keby mu zavesili mlynský kameň na krk a hodili ho do mora, akoby mal
pohoršiť jedného z týchto maličkých“ (Lk 17,1-3). Akékoľvek snahy prevrátiť slová pápeža však vychádzajú na smiech.
Zvláštne je tiež to, že doteraz sa k celej veci pápež či hovorca Vatikánu vôbec nevyjadrili. Momentálne tak prebieha čas špekulácií a šoku medzi veriacimi i samotnými pastiermi. Ostatne, ako už mnoho krát v podobných prípadoch. Vidíme, že František opäť používa svoju starú známu stratégiu. Vysloví nepochopiteľné a zmätočné slová, stiahne sa a nechá všetkých, nech sa hádajú a prekárajú, dohadujú a vysvetľujú koľko im hrdlo ráči. Vo vrcholnom momente do tohto zmätku slávnostne vstúpi a tvári sa, akoby sa nič nestalo s tým, že ignoruje kritiku a ide si svojou cestou ďalej.
Ide o prejav diktátorských praktík a vrcholnej arogancie. Čosi také by sa v inej
inštitúcii skončilo okamžitým odvolaním či tlakom na rezignáciu. František si
je však vedomý tohto, aký úrad zastáva. Až veľmi dobre. Neviem, či však chápe, že poslaním jeho
úradu nie je prinášať chaos, lež svetlo: hlásať nemenné katolícke učenie a zabraňovať
zmätkom v otázkach viery a disciplíny. Takého zahrávanie sa s náukou
Cirkvi je neprijateľné. Je to „dym satana“, nie svetlo Ducha Svätého. Pretože, ako hovorí veľký duchovný majster sv. Ignác z Loyoly, diabol pôsobí zmätok v dušiach, kým Duch Svätý vnáša pokoj. Alebo, ako sa vyslovujú zhodne všetci veľkí exorcisti: diabol rád loví v mútnych vodách.
Ako sa s touto situáciou vyrovnať? Naša viera v tomto nemôže utrpieť. Ak, potom sa chveje, pretože sme ju postavili nie na úrade pápeža (sedes), lež na osobe človeka, ktorý ho vykonáva (sedens). Katolík má milovať pápeža nie citovou láskou, podľa sympatií. Má ho milovať láskou teologálnou (skrze nadprirodzenú vieru). Najprv sa pýtajme sami seba, či sme si osobu pápeža príliš nezbožštili. Pretože to nie je skutočná láska. Potom sa pýtajme, ako je na tom naša viera. Je taká, ako to vyžaduje Cirkev, teda viera náležite formovaná dobrým poznaním zjavených práv a nadprirodzenou milosťou Božou skrze sviatosti a modlitbu? Nie som len tuctový katolík?
Situácia nás teda provokuje, aby sme žili našu katolícku vieru bez pretvárky a pošľapovania na dve strany.
[1] porov. https://www.christianitas.sk/papez-frantisek-podporil-v-rozhovore-partnerstva-homosexualov/
[2] porov. https://www.christianitas.sk/kardinal-burke-kritizoval-vyjadrenia-papeza-o-registrovanych-partnerstvach/
[3] https://onepeterfive.com/archbishop-vigano-on-popes-support-of-homosexual-unions-francis-is-trying-to-provoke-a-schism/
[4] https://www.catholicnewsagency.com/news/pope-francis-homosexuality-comments-heavily-edited-in-documentary-no-vatican-comment-on-civil-union-88210
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára