piatok 23. októbra 2020

Civilné zväzky či civilné spolužitie?


 Pred niekoľkými dňami sa objavili doslova šokujúce vyjadrenia pápeža Katolíckej cirkvi, ktorý sedí na stolci sv. apoštola Petra o tom, že podporuje legislatívnu úpravu spolužitia dvoch homosexuálne orientovaných osôb[1]. Bohu vďaka, okamžite sa ozvali veľkí pastieri ako kardinál Raymond Leo Burke[2] či arcibiskup Carlo Maria Vigano[3], ktorí potencionálny zmätok okamžite vyjasnili a poskytli tak veriacim jasné vysvetlenie. Je zarážajúce, že názorovo stoja akoby v opozícii voči pápežovi. Pápež sa však takto vyjadril, to je fakt, ktorý sa nedá zmeniť. Samozrejme, že sa okamžite, ostatne ako už mnoho krát pred tým v podobných situáciách, objavili „hrdinovia“, ktorí sa ujali funkcie pápežových obrancov.

Americká Katolícka agentúra (CNA) priniesla vysvetlenie[4], v ktorom sa má dokazovať, že všetko bolo opäť vytrhnuté z kontextu a pápež vlastne nepovedal nič prevratné. Túto rétoriku si osvojii všetci, ktorí sa rozhodli Františkove tvrdenie obhajovať. Tvrdia, že pápež nehovoril o civilných zväzkoch, ale o civilnom spolužití, čo je rozdiel. Možno z hľadiska svetského ponímania. Z hľadiska Cirkvi ide o závažné morálne pochybenie, ktoré je ťažkým hriechom.  pretože ak žijú v jednej domácnosti osoby bez uzatvorenia sviatostného manželstva „akoby manželsky“ – teda u stola aj lôžka – jedná sa o ťažký hriech a dokonca aj ohrozenie verejnej mravopočestnosti. Nehovoriac o osobách s homosexuálnou orientáciou, ktorú, ak takéto osoby spolu civilne žijú, nepochybne praktizujú. Teda, v každom prípade pápež vyjadril svoje osobné schvaľovanie ťažkého hriechu a to je katastrofa. Hoci jeho slová sa ani zďaleka nedotýkajú podstaty vierouky, menenia ju a neupravujú, sú zdrojom veľkého pohoršenia. Pán nás varoval: „Nie je možné, aby neprišli pohoršenia, ale beda tomu, skrze koho prichádzajú! Tomu by bolo lepšie, keby mu zavesili mlynský kameň na krk a hodili ho do mora, akoby mal pohoršiť jedného z týchto maličkých“ (Lk 17,1-3). Akékoľvek snahy prevrátiť slová pápeža však vychádzajú na smiech.

Zvláštne je tiež to, že doteraz sa k celej veci pápež či hovorca Vatikánu vôbec nevyjadrili. Momentálne tak prebieha čas špekulácií a šoku medzi veriacimi i samotnými pastiermi. Ostatne, ako už mnoho krát v podobných prípadoch. Vidíme, že František opäť používa svoju starú známu stratégiu. Vysloví nepochopiteľné a zmätočné slová, stiahne sa a nechá všetkých, nech sa hádajú a prekárajú, dohadujú a vysvetľujú koľko im hrdlo ráči. Vo vrcholnom momente do tohto zmätku slávnostne vstúpi a tvári sa, akoby sa nič nestalo s tým, že ignoruje kritiku a ide si svojou cestou ďalej. 

Ide o prejav diktátorských praktík a vrcholnej arogancie. Čosi také by sa v inej inštitúcii skončilo okamžitým odvolaním či tlakom na rezignáciu. František si je však vedomý tohto, aký úrad zastáva. Až veľmi dobre. Neviem, či však chápe, že poslaním jeho úradu nie je prinášať chaos, lež svetlo: hlásať nemenné katolícke učenie a zabraňovať zmätkom v otázkach viery a disciplíny. Takého zahrávanie sa s náukou Cirkvi je neprijateľné. Je to „dym satana“, nie svetlo Ducha Svätého. Pretože, ako hovorí veľký duchovný majster sv. Ignác z Loyoly, diabol pôsobí zmätok v dušiach, kým Duch Svätý vnáša pokoj. Alebo, ako sa vyslovujú zhodne všetci veľkí exorcisti: diabol rád loví v mútnych vodách.

Ako sa s touto situáciou vyrovnať? Naša viera v tomto nemôže utrpieť. Ak, potom sa chveje, pretože sme ju postavili nie na úrade pápeža (sedes), lež na osobe človeka, ktorý ho vykonáva (sedens). Katolík má milovať pápeža nie citovou láskou, podľa sympatií. Má ho milovať láskou teologálnou (skrze nadprirodzenú vieru). Najprv sa pýtajme sami seba, či sme si osobu pápeža príliš nezbožštili. Pretože to nie je skutočná láska. Potom sa pýtajme, ako je na tom naša viera. Je taká, ako to vyžaduje Cirkev, teda viera náležite formovaná dobrým poznaním zjavených práv a nadprirodzenou milosťou Božou skrze sviatosti a modlitbu? Nie som len tuctový katolík? 

Situácia nás teda provokuje, aby sme žili našu katolícku vieru bez pretvárky a pošľapovania na dve strany.

 

 

 



[1] porov. https://www.christianitas.sk/papez-frantisek-podporil-v-rozhovore-partnerstva-homosexualov/

[2] porov. https://www.christianitas.sk/kardinal-burke-kritizoval-vyjadrenia-papeza-o-registrovanych-partnerstvach/

[3] https://onepeterfive.com/archbishop-vigano-on-popes-support-of-homosexual-unions-francis-is-trying-to-provoke-a-schism/

[4] https://www.catholicnewsagency.com/news/pope-francis-homosexuality-comments-heavily-edited-in-documentary-no-vatican-comment-on-civil-union-88210

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

FRANTIŠEK AKO HO NEPOZNÁME (alebo pred nástupom na Petrov stolec)

  José Arturo Quarracino, narodený v roku 1953 v Buenos Aires, je príbuzným kardinála Antonia Quarracina (+1998), ktorý v roku 1992 vymenova...