Ak existuje pojem, ktorý by bol radikálne cudzí súčasnej mentalite, ide určite o pokánie. Termín a pojem pokánie vyvolávajú ideu utrpenia, ktoré spôsobujeme sami sebe, aby sme odčiňovali vlastné i cudzie hriechy a spojili sa tak so zásluhami vykupiteľského umučenia nášho Pána Ježiša Krista.
Moderný svet odmieta pojem pokánie, pretože je ponorený do hedonizmu a pretože vyznáva relativizmus, ktorý je popretím určitého dobra, aké obsahuje sebaobetovania, tým skôr, že to nie je hľadanie potešenie. (...) Používať vrecovinu alebo si vyryť na hruď monogram Ježišovho mena je pokladané za barbarstvo, zatiaľ čo praktizovať masochizmus a nechať si neodstrániteľne potetovať vlastné telo, sa pokladá za neodňateľné právo ľudskej osoby. Nepriatelia Cirkvi opakujú so všetkou silou, akej sú len médiá schopné, obvinenia zo strany antiklerikálov všetkých čias. (...) Duch pokánia patrí od samých počiatkov ku katolíckej cirkvi, ako nám to pripomínajú postavy svätého Jána Krstiteľa a svätej Márie Magdalény; dnes je však pre mnoho ľudí v Cirkvi pripomienka starých asketických praktík pokladaná za neznesiteľnú.
A predsa
neexistuje rozumnejšia náuka ako tá, ktorá stanovuje nevyhnutnosť telesného
umŕtvovania. Ak sa telo vzpiera proti duchu (Gal 516-25), nie je snáď rozumné
ho trestať? Žiadny človek nie je bez hriechu, ani "dospelí
kresťania". Kto teda odčiňujem vlastné hriechy pokáním, nekoná snáď podľa
princípu ako logického, tak uzdravujúceho? Pokánie umŕtvuje "Ja",
krotí spierajúcu sa prirodzenosť, napravuje a zmieruje hriechy vlastné i tých
druhých. Keď potom pomyslíme na duše, ktoré milujú Boha, ktoré sa usilujú o
podobnosť s Ukrižovaným, potom sa pokánie stáva pre lásku nevyhnutnosťou.
Existujú
slávne stránky De Laude flagellorum (O chvále bičovania) od svätého
Petra Damianiho, veľkého reformátora XI. storočia, ktorého kláštor vo Fonte
Avellana sa vyznačoval extrémne prísnou regulou: Píše v nej: »Chcel by som
podstúpiť utrpenie Kristovo - ale nemám k tomu príležitosť; ale tým, že sa
podrobujem ranám, prejavujem vôľu svoje horúce duše «(Epist. VI, 27, 4416). sv. Peter Damiani
Každá reforma
v dejinách Cirkvi sa uskutočňovala so zámerom naprávať prísnosťou a pokáním zlo
danej doby.
V 16. a 17.
storočí najmenší bratia svätého Františka z Pauly praktizujú (a praktizovali až
do roku 1975) sľub pôstneho života, ktorý ukladá ustavičnú zdržanlivosť nielen
od mäsa, ale aj od vajíčok, mlieka a všetkých podobných produktov. Pustovníci
konzumujú svoj pokrm na zemi, pridávajú do jedla popol, líhajú si pred bránou
refektára pod nohy rehoľníkov, ktorí vstupujú dovnútra. „Milosrdní bratia“ majú
vo svojich stanovách uložené jesť na zemi, bozkávať nohy bratom, podstupovať
verejné tresty a verejne sa obviňovať. Podobné sú aj iné rehole barnabiti,
kalasanisti, oratóriá sv. Filipa Neri, Teatínov.
Nie je
rehoľného inštitútu, ako dokumentuje Lukas Holste, ktorý by vo svojich
stanovách nepočítal s praxou kapitúl hriechov, s pôstami, skracovaním spánku a
odpočinku (Codex regularom monasticarum et canonicarum, (1759) Akademische
Druck und Verlaganstalt, Graz 1958). K týmto skutkom pokánia "de
regula" často pripájali rehoľníci tzv. "Supererogatoria", skutky
pokánia prenechané osobnému rozhodnutiu. Napr. sv. Albert Jeruzalemský v reholi
pre karmelitánov potvrdenej pápežom Honoriom III. v roku 1226 popisuje život
poriadku a praxe skutkov pokánia: „Ak niekto bude chcieť darovať viac, Pán
ho pri svojom príchode odmení“.
Benedikt XIV.,
ktorý bol miernym a vyrovnaným pápežom, zveril prípravu Jubilejného roka 1750
dvom veľkým kajúcnikom - sv. Leonardovi da Porto Maurizio a sv. Pavlovi z
Kríža. Frater Diego z Florencie nám zanechal denník o misiách, ktoré kázal na
námestí Navona od 13. do 25. júla 1759 svätý Leonard da Porto Maurizio, ktorý s
ťažkým reťazou na krku a korunou z tŕnia na hlave sa pred zástupom bičoval a
volal: »Buď pokánie, alebo peklo «(San Leonardo da Porto Maurizio, Opere
complete. Diario di Fra Diego, Benátky 1868, zväzok V. str. 249). Svätý Pavol z
Kríža zakončoval svoje kázanie tým, že si zasadil tak kruté rany, až jeden z
veriacich vyskočil na pódium a snažil sa zadržať jeho ruku aj s rizikom, že
bude sám zasiahnutý. (I Processi di beatificazione di canonizzazione di san
Paolo della Croce, Postulazione generale dei PP. Passionisti, I, Rím 1969, str.
493).
Pokánie bolo
praktizované bez prerušenia po dve tisícročia osobami kanonizovanými aj nekanonizovanými,
ktoré svojím životom obohatili dejiny Cirkvi, od svätej Jany de Chantal a svätej
Veroniky Giuliany, ktoré si vyryli na hruď horúcim kovom IHS, až k svätej
Terézii z Lisieux, ktorá si napísala svoju vlastnou krvou Credo do knihy Sväté
Evanjeliá, ktorú nosila stále na srdci. Rafael Merry del Val
Táto
veľkodušnosť nie je charakteristická len pre kontemplatívny rehoľníčky. V
dvadsiatom storočí ožarujú rímsku kúriu dvaja svätci diplomati: kardinál Rafael
Merry del Val (1865 - 1930), sekretár svätého Pia X., a služobník Boží Mons.
Giuseppe Canoai (1904 - 1942), vyslanec Svätej stolice v Argentíne a v Čile.
Prvý z nich si
obliekal pod kardinálsky purpur košeľu s malými kovovými háčikmi. O druhom,
autorovi modlitby napísanej krvou, kardinál Siri píše: »... reťaze, vrecovina,
strašné bičovanie a hrozivé rany spôsobené britvou, rany, jazvy hojacich sa rán
neboli začiatkom, ale cieľom vnútorného žiaru, nie príčinou, ale výrečným a
odhaľujúcim znamením jeho prepuknutia. Jednalo sa o jasnosť, s akou v každej
veci videl hodnotu pre lásku k Bohu, ktorá upevňovala v trýznivé obete krvi
úprimnosťou každého ďalšieho vnútorného odriekania.“
V päťdesiatych
rokoch minulého storočia začali asketické praktiky v cirkvi upadať. Otec
Giovanni Battista Jansses, generál Spoločnosti Ježišovej (1946-1964)
niekoľkokrát vyzýval svojich spolubratov k návratu k duchu svätého Ignáca. V
roku 1952 im poslal list o »trvalom umŕtvovaní«, v ktorom oponoval postojom
novej teológie, ktorá mala tendenciu vylučovať nápravné pokánie a písal, že
konanie bičovania, vrecoviny a ďalších praktík, majú zostať pred ľuďmi skryté
podľa normy Krista: (Mt 6, 16-19), ale treba ich učiť a vštepovať ich mladým
jezuitom až do tretieho roku formácie (Dizionario degli Istituto di Perfezione,
vol. VII, col. 472). V priebehu času sa môžu formy pokánia meniť, ale nesmie sa
zmeniť duch, trvalo odporujúci duchu tohto sveta.
Panna Mária vo
Fatime predvídala duchovnú apostáziu XX. storočia a zdôrazňovala nevyhnutnosť
pokánia.
Pokánie nie je
nič iné ako odmietnutie falošných slov tohto sveta, boj proti mocnostiam temna,
ktoré súperia s mocnosťami anjelskými o vládu nad dušami a o ustavičnom
umŕtvovaní sexuality a pýchy hlboko zakorenených v našej bytosti.
Iba keď prijmeme tento boj proti svetu, diablovi a telu (Ef 6,10-12), môžeme pochopiť zmysel zjavenie vo Fatime. Fatimskí pastierikovia videli po ľavici Našej Pani o niečo vyššie anjela s ohnivým mečom v ľavej ruke; vrhal plamene, ktoré akoby mali spáliť celý svet; a zhášal ich dotyk s jasom, ktorý vychádzal proti nemu z jej pravej ruky: Anjel ukazoval svoju pravicou na zemi a silným hlasom volal: POKÁNIE, POKÁNIE! «
https://www.radicicristiane.it/2016/03/editoriali/la-penitenza-chiesta-dal-cielo-odiata-dal-mondo/ - upravené
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára